Werken in de Schoonmaak

 

WERKEN IN DE SCHOONMAAK

De methode Werken in de Schoonmaak biedt de leerlingen een volledig programma die de leerling goed opleidt voor het examen SVA Werken in de schoonmaak.

De leerlingen oefenen op hun eigen tempo de werkzaamheden zoals stofwissen, moppen, sanitair onderhoud en interieuronderhoud. Ook materiaalkennis en de beroepsvaardigheden zoals werkhouding, kennis over reinigingsmiddelen, hygiëne en milieu komen ruimschoots aan bod.

DIFFERENTATIE

De methode motiveert de leerlingen om de opdracht beter uit te voeren. Differentiatie is daarbij erg makkelijk toe te passen. De ene leerling is namelijk de andere niet.

OPDRACHTEN

Iedere praktijkopdracht is qua structuur hetzelfde. De voorkant is een uitlegkant en alle andere bladen erna zijn de werkbladen. Bij iedere uitleg staat vermeld wat de leerling gaat doen, waarom en wat hij nodig heeft. Vervolgens staat op de achterzijde stapsgewijs wat de leerling moet doen. De theoriekennis wordt zoveel mogelijk opgedaan door opdrachten in spelvormen.
De opdrachten zijn verdeeld over 6 competenties, namelijk materiaalkennis, stofwissen, moppen, interieuronderhoud, sanitair onderhoud en beroepsvaardigheden.

BEWIJZEN

De leerlingen oefenen diverse malen de opdrachten. De docent bepaalt hoevaak een leerling de opdracht voldoende moet uitvoeren. Zodra de leerling een opdracht diverse malen voldoende heeft behaald, ontvangt de leerling het bewijs van vaardigheid. Dit is een deelcertificaat waar ook een theorietoets aan vast zit. De leerling wordt op deze manier beloond voor zijn inzet en dit geeft de leerling tevens een succeservaring.

VOORDELEN

Net zoals bij de andere twee methoden kan de leerling op zijn eigen tempo werken. De leerling kan zelf kiezen op het werkroosterbord welke opdracht hij wil gaan doen. Natuurlijk ligt de regie bij de docent zodat de leerling alle benodigde kennis opdoet.Wanneer de leerling de door de docent gestelde norm voldoende heeft geoefend en laten zien dat hij/zij het beheerst kan er een deelcertificaat worden uitgedeeld. Hierbij zit ook een theorietoets aan vast.

PRESTATIES

Alle prestaties worden zichtbaar gemaakt door het bij houden van een portfolio. In het portfolio bewaart de leerling alle uitgevoerde opdrachten en behaalde bewijzen. Deze portfolio kan worden getoond aan ouders en/of verzorgers.